Kräftor.....

Morgon på er!
I veckan så ägnade jag mig åt att vara " bödel".
Vad får man inte göra som " husmor" åt familjen, haha. Kan säga att det är lika mycket till mig själv oxå;)

Emelie: Hm! Snart är du min;)

Kräftan: Sluta att glo mig i baken. Undrar vad du skulle säga om jag gjorde likadant på dig???

Vi snackar om att ta livet av dessa små gynnare.

Herr L hade köpt dom av en person som fiskar och säljer. Priset för dessa 420:-( 2 tjog).

Kan undra varför man fortfarande använder begreppet TJOG för kräftor och ägg??

Så när jag kom hem ifrån jobbet på kvällen , så fick jag ställa mig och koka kräftor. Alla som har kokt vet ju att det tar en liten stund, haha.

Tycker att det är så synd att slänga ner dom små liven i det kokande vattnet, LEVANDE:P

Men det smakar underbart, och det är det som överväger det hela!

 

KOKA KRÄFTOR:

till varje tjog ( ca 20 st) kräftor beräknas:

2 1/2 liter vatten

1 dl GROVT salt

3 sockerbitar ( endel tar även lite öl i vattnet)

6-8 dillkronor + dillstjälkar

Koka upp vattnet, salt, socker och en del an dillen med kronan på. Låt detta koka en stund så att alla smaker kommer framm. Kolla att sältan är OK. Kräftor kräver salt för att smaka bra. Under tiden så delar du upp kräftorna i  lika storlekar. Dom större behöver kokas i ca 15 min. Dom mindre ca 8 min. Ta inte för många att koka åt gången. Det skall ju gå fort att döda dom. Ta upp den gammla dillen.  Det skall koka livligt när du slänger i dom, sätt på locket. Skaka runt grytan lite. Ta upp dom med hålslev när dom kokt färdigt och lägg dom på fat. På med locket och koka upp igen. Släng i nästa  osv. Så gör man så tills alla är kokta. När man kokt färdigt alla så släng ner dom i  spadet igen. Lägg på några nya dillkronor. Vi gillar dill så jag tar mer än vad som står på receptet. Ställ dom sedan att svalna. Man kan även koka nytt spad till köpta kräftor. Dom smakar bättre då. Köpe kräftor är oftast inte salta. Koka spadet som ovan. Låt det kallna ordentligt. Slå det sedan över dom tinade kräftorna. Låt stå en dag så att dom drar till sig av spadet. Sedan är det bara att NJUTA

 

 

Nu är det värsta gjort!

Visst ser det gott ut! Kan ni känna doften och hur det vattnas i munnen;)

 

Här slurpas det ordentligt. Inget går till spillo förutom huvud ( med innehåll) och benen.

Ser ni den vältuggade högen.

Kan säga att läpparna kändes lite " svedda" efter allt sugande och slörpande, hihi

 

Vi har ätit kräftor sedan lång tid tillbaka. Den tidigaste noteringen om kräft ätande som maträtt kommer ifrån 1500-talet. Kung Gösta lär ha ätit kräftor med förtjusning och i 1700-talets Sverige så ansågs det vara en delikatess av hovet och dom högre stånden. Idag är det ju i mat för både slott och koja....Förr så var det andra ONSDAGEN i augusti kl 17 som start skottet gick för kräft fiske. Och sedan fick man fiska till den sista oktober.

När jag var barn så var kräftpremiären en dag för fest. Då packade familjen bilen för att åka och fiska. Och hur skoj var det inte att få plocka upp burarna som ofta var fulla av dessa läckerheter. Denna dagen var något man såg fram emot. Sedan var det skoj att komma upp på morgonen för att samla ihop dom små gynnarna som hade smitit ur baljan och krälade runt på golvet. Levande kräftor låter på ett speciellt sätt...eller hur?

Men idag så kan man ju äta kräftor året runt. Så den speciella känslan har försvunnit. Jag gillar inte när gamla traditioner bara försvinner. Endel saker var faktiskt BÄTTRE förr, haha.

/ Kram Suss

 

 

 


Kommentarer
Postat av: elfina

åh va duktig du är som kokar egna kräftor! gott.. jag gjorde det ofta på restaurangskolan, otäckt att kasta i dem. Ibland hörs ett susande ljud. Fick för mig att dem skrek=( en idiot i min klass (detta är tidigt 2000 tal) stoppade ner dem till hälften och plågade dem helt i onödan. USH.

ha en toppen fredag

2011-09-16 @ 10:33:09
URL: http://elfinas.blogg.se/
Postat av: Mariette

Åh, längesen jag kokade kräftor själv. Vi har testat några olika frysta i år men de e inte goa. Jobbar på att få tillstånd till fiske men gubben som äger sjön är inte så samarbetsvillig =) Får tjata lite till.

2011-09-17 @ 10:49:09
URL: http://mariettesrora.blogg.se/
Postat av: Maria

Åhhhh...jag abara älskar kräftor!

Båda mina graviditeter man jag tokig i kräfot...klämde lätt 2 kg själv en kräftskiva och 1 kg så där en vanlig vardag....

då var det tur att det finns året om och klara i frysdisken...hihi.

Trevlig helg.

2011-09-17 @ 17:43:13
URL: http://mariagladsax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0